lauantai 6. marraskuuta 2021

Vainajien muistopäivä / All Hallows' Day

Tänään vietetään pyhäinpäivää. Vein eilen haudalle jo kynttilän valmiiksi. Olisi siellä sitten palamassa tänään jo aamusta lähtien.

Eilen satoi päivällä kaatamalla ja olin autolla liikenteessä. Kun meidän vanhan hautausmaan parkkipaikalle ajetaan, mahtuu sisääntuloväylästä vain yksi auto kerrallaan. Haudalla käytyä olin risteyksessä odottamassa vuoroani pääsystä liikenteen joukkoon. Hautausmaan aita estää näkyvyyttä osittain päätielle, joten paikka on haasteellinen. 

Päätieltä tuli auto, joka väkisin ajoi nokikkain kanssani, joten minun piti hyvin nopeasti peruuttaa takaisin parkkipaikalle. Tiedän, että minun pitää väistää, jos olen tulossa tielle parkkipaikalta. Näytinkin heti rouvalle käsin, että lähden kyllä peruuttamaan. Näkyvyyden ja ahtauden vuoksi yleensä tässä paikassa annetaan ulostulijan tulla pois ennen kuin itse parkkipaikalle mennään. Vastaantulija oli vihaisenoloinen rouva.

Asia jäi todella vaivaamaan, koska olin juuri tulossa läheisen ihmisen haudalta. Jonkun haudalle tulija hänkin varmasti oli, sateessa perjantai-iltapäivänä. Ehkä väsyneenä ja nälkäisenä. 

Olin kuitenkin juuri seissyt sateessa mummun haudalla, sytyttänyt kynttilän ja ajatellut häntä. Sen jälkeen vihaiset kasvot vastapäisestä autosta hirvittivät ja pilasivat aikaisemman hetken.


lingonberryhouse, pyhäinpäivä, vainajien muistopäivä, all hallows' day

Kuva vuodelta 1978. Kielot ja ruusut pöydällä kertovat, että vietämme ilmeisesti mummun syntymäpäivää.

Olen näinä sateisina päivinä käynyt läpi häneltä jääneitä paperilaatikoita. Paljon on lehtileikkeitä säästetty, matkapäiväkirjoja pidetty, muistoja kirjoitettu ja hauskoja vitsejä muistiin laitettu. 

Lehtileikkeet ja muu aineisto oli järjestetty eri asioiden mukaan: kaupungin talot, asumisalueet, teollisuus, vanha kaupunki, kirkko, satama, matkailu jne. Järjestelmällistä työtä. Minulla on nyt yksi laatikko lähdössä museoon. Toivottavasti he löytävät niille käyttöä. Paljon jäi vielä muistoja ja kirjoituksia itsellekin.

Seuraavassa kuvassa olemme paatilla hylyn luona. Kiipesimme hylyn reunalle ja mummu pitää trossia takapuolen alla, ettei paatti karkaa. Ihmeesti kuvassa hymyilyttää, vaikka oli todella kylmä. Päälläni oli ainakin neljät housut, monta paitaa ja kaksi takkia :D 

Muistan kuinka vaivalloisesti me (tai ehkä se olin vain minä) hylyn päälle kömmittiin. Olisi ollut hirveää tippua mereen, kun muutenkin oli jäätävä keli! 


lingonberryhouse, pyhäinpäivä, vainajien muistopäivä, all hallows' day

Minun muistoni tänään mummulle ja muille jo elämästäni poistuneille läheisille  ♥ 

Today is the day to burn a candle for your deceased loved ones  ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti