tiistai 9. marraskuuta 2021

Minä ja Viivi lasityössä / Fused glass

Olin viikonlopun kestävällä kansalaisopiston lasinsulatuskurssilla. En ollut koskaan kokeillut tätä tekniikkaa. 

Nyt kurssin käytyäni en suosittele viikonloppukurssille menemistä, jos olet vasta-alkaja. Tähän olisi hyvä olla omat työkalut ja tarvikkeet, ettei tarvitsisi odotella vuoroaan yhtiin pihteihin tai palaan rautalankaa. Jos taas olet jo tehnyt näitä aiemmin, on viikonloppukurssi juuri oivallinen. Saa rauhassa keskittyä tekemään yhtäjaksoisesti vaikka suuremmankin työn.

Minulla oli kurssille mennessä kaksikin eri suunnitelmaa. Tämän tietysti toivoin nopeuttavan pääsemistä itse työntouhuun ja muutenkin olen mieluiten aina valmistautunut. 

Toinen suunnitelmani oli aivan liian kunnianhimoinen juuri aikaisemmin mainitsemieni syiden vuoksi. Toisen ohjaajakin kelpuutti lähtökohdaksi.

lingonberryhouse, lasityö, lasinsulatus, DIY, tee itse, fused glass, melting glass, minä ja viivi, art, taide

Suunnitelma oli simppeli lasityö mökille saunan pukuhuoneen ikkunaan. Aiheena 'Viivi-veneessä minä ongella'.

Alle laitetaan 'peruslasi', jolle erilaisia lasinpaloja aletaan kokoamaan.

lingonberryhouse, lasityö, lasinsulatus, DIY, tee itse, fused glass, melting glass, minä ja viivi, art, taide

Kurssilla oli ystävällinen rouva, joka oli harrastanut tätä tekniikkaa jo vuosia. Hänellä oli laukut ja rasiat täynnä tarvikkeista. Häneltä sain pienet lasinpalat ja suuremmat ostin ohjaajalta.

Viivi-venettä harjoittelin ensin leikkaamalla ikkunalasia ja hyvä niin, koska ensimmäinen halkesi kahtia. 

Palat leikattiin haluttuun muotoonsa niin tarkasti kuin mahdollsita ja sitten hiottiin mittaansa. Tarvitsin myös pienempiä paloja, joita murskasin saamaan ongenkohon ympärille elävyyttä. Ne liimattiin lasiin erikoisliimalla. 

Vapa ja siima ovat hyvin ohutta lasiputkea, jota kynttilän avulla sulatin muotoonsa. Ihmeesti sain niistä sellaisia kuin pitikin.

Tältä työ näytti, kun se lähti ohjaajan kotiin sulatukseen. Hän lisäsi taivaalle vielä hippuja, jotta se ei olisi niin yksinkertaisen tasainen.

lingonberryhouse, lasityö, lasinsulatus, DIY, tee itse, fused glass, melting glass, minä ja viivi, art, taide

Ja tälläinen sieltä tuli.

lingonberryhouse, lasityö, lasinsulatus, DIY, tee itse, fused glass, melting glass, minä ja viivi, art, taide

Kahden viikon päästä saatuani lasitaulun itselleni lähdin sitä heti mökille testaamaan paikkaansa. Kyllä se siihen sopi  :)

Ihan hauska työ, mutta ei tuo lasinsulatus ehkä ollut ihan minun juttu. Tai sitten vika oli siinä viikonloppukurssissa. Kyllä sitä nyt kuitenkin pukuhuoneessa katselee.

lingonberryhouse, lasityö, lasinsulatus, DIY, tee itse, fused glass, melting glass, minä ja viivi, art, taide

I attended for a weekend course about melting glass. This is what I came up with. Me fishing on my boat Viivi  :D  It is on a window in Sauna changing room at Leisure Home.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti